Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/a/6/c/albertewhitta.dk/httpd.www/wp-content/plugins/edge-instagram-feed/lib/edgtf-instagram-api.php on line 245

5 ting angsten gør ved mig

angst1

Hej søde læsere! Jeg har på det seneste oplevet angsten vende lidt tilbage i min krop. Jeg kan iøvrigt fortælle jer at jeg nu officielt er pille-fri og er trappet helt ud af mine lykkepiller som dæmper min angst, så nu er det ikke mine piller som er skyld i at angsten bliver væk. Men i juleferien har angsten alligevel vist sit grimme ansigt, og i den anledning vil jeg gerne lave et indlæg hvor jeg forklarer lidt om hvad angsten gør ved mig. Udover at jeg får voldsom hjertebanken, svedige håndflader, kvalme og sitren og rysten i benene, så har angsten også andre besynderlige indvirkninger, som folk uden angst muligvis ikke vidste.

1) FOBI FOR AT GÅ I BAD
Dont worry, jeg går altså stadig i bad – men det er ikke rart for mig. Det er jo ikke nogle hemmelighed at når man går i bad, så damper det rigtig meget, og der bliver ofte supervarmt i lokalet. Når man har et angst-anfald kan man faktisk godt sammenligne det lidt med at være i dampbad og man bliver rigtig varm i hele kroppen, derfor “snyder” kroppen mig, og tror at der er grund til et angstanfald når jeg er i bad, fordi at følelsen minder så meget om et anfald, så ja… Jeg får simpelthen angst hvergang jeg er i bad, for kroppen spiller mig et puds.

2) Min mundvige sitrer
Når jeg får angst eller bare er nervøs eller anspændt, så får jeg nogle særlige “tics” i mine mundviger, så mine mundviger kan ikke lade være med at vippe op og ned. Dette er utrolig ubehageligt for mig, for på den måde bliver min angst meget synlig for omverdenen, og det kan næsten give mig endnu mere angst.

3) Glemmer ting
Når jeg får angst så bliver min hukommelse også vanvittigt dårlig, for mit hoved koncentrerer sig hundrede procent om at skulle “overleve” det som jeg skal ud i. F.eks. kan jeg godt få en smule angst inden jeg skal til et blogger-event, og det betyder at jeg ofte glemmer et eller anden. Enten glemmer jeg en paraply når det regner, eller også glemmer jeg kamera, nøgler eller noget andet.

4) Bliver indadvendt
Det som er allermest irriterende ved at have angst, det er at jeg bliver så indadvendt og anderledes. Jeg er i virkeligheden en pige som er superglad for at lave sjov, grine og mine veninder vil faktisk ofte beskrive mig som en der elsker at joke og underholde – men når jeg får angst så bliver jeg så ekstremt “kontrolleret” og vender ALT som jeg gerne vil sige inde i mit hoved hundrede gange inden at jeg tør åbne munden, for hvad nu hvis det jeg vil sige er totalt latterligt eller pinligt? Det er noget som generer mig meget, for jeg har ikke lyst til at være stille, for sådan er jeg jo ikke, det er bare noget angsten får mig til.

5) Min stemme forsvinder
Når jeg bliver angst sker det også engang imellem at min stemme forsvinder, og den snørre sig helt sammen. Jeg ved ikke helt præcis hvorfor det sker, men jeg har en teori om at det kan skyldes at jeg er så ekstremt selvbevidst, og derfor er der én side af mig som siger “Nej, det der kan du ikke sige Alberte, det vil gøre dig tilgrin” og den anden side af mig siger “Kom nu, sig det nu bare, åben munden din freak” – og selvom den ene side af mig beslutter at snakke, så gør den anden side at det der kommer ud bare bliver en lille musselyd.

 

Jeg håber at I kunne bruge indlægget til noget, og måske endda er blevet lidt klogere på hvad angst egentlig er for noget. Angst er måske “bare” en psykisk lidelse, men den viser sig faktisk ofte fysisk.
xx Whittaalberte whitta fashion blog

Comments: 14

  • Anne Pahl 13. januar 201518:19

    Hvor er det flot at du kan skrive om din angst, og også om de fysiske følger. Jeg har som fysioterapeut selv arbejdet med de fysiske følger hos folk med angst, og ja, de er helt reelle. Håber du har fundet lige præcis de redskaber, der kan hjælpe dig! Al held og lykke med det herfra

  • Anonym 13. januar 201518:28

    Tjek “the linden method” på nettet. Englands førende inden for angst. Så finder du ud af at du intet, som i intet fejler!! Det hele bliver forklaret og giver mere mening. Det er så befriende. Tips fra en som selv har “lidt”.

  • Agnete 13. januar 201519:30

    Wow jeg må indrømme du er fandme sej (undskyld mit sprog) når du tør stå frem med dette for hele omverden! Jeg har så stor respekt for dette indlæg for ved hvor hårdt det er at kæmpe med svære ting!

  • Anna 13. januar 201520:58

    Sikke dog et fint og personligt indlæg! Har en veninde der også lider af angst meget slemt, men hun er en af de sødeste personer, jeg kender. <3

  • Ida 13. januar 201521:46

    Vil bare sige at jeg har chekket “the linden method”, og det ser dyrt og ikke så sikkert ud. Ville hellere gå til psykolog i Danmark❤️

  • Kamilla Brun 14. januar 201512:57

    Hej Alberte!
    Jeg vil også bare sige, ligesom de andre søde piger, at det er flot at du skriver sådan et indlæg!
    Det er dejligt at du vil dele en personlig ting som denne, og jeg tror også at det vil hjælpe andre der måske er i samme situation. Vi har alle mennesker noget vi kæmper med og det er skønt at du tør dele din “personlige kamp”.
    Jeg har fulgt din blog i lidt tid, og du gør et godt stykke arbejde! (:

  • Petrea 16. januar 201510:47

    Hej Alberte!
    Det er så filens sejt at du skriver om det op i den åbne verden!! Det giver håb til mig, en fellow ‘angster’.
    Jeg ved selv hvor meget angsten påvirker mig, og jeg ved også at andre har det. Men det er så rart at vide der er andre der har nogenlunde de samme symptomer som mig!!

    Tak for at have lyst min dag op! Nu kan jeg igen tage kampen mod angst op, uden at føle at jeg er alene om det. <3
    (og tak for at få mig til at føle at jeg sagtens kan skrive mit navn, i stedet for at være anonym)

  • Sarah 2. februar 201512:43

    Er glad for jeg faldt over din blog og dette indlæg. Jeg har selv angst, men hvor er det flot at du er kommet væk fra at tage medicin. Du er da en fighter 🙂

Post a Reply to Anna Cancel Reply