Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/a/6/c/albertewhitta.dk/httpd.www/wp-content/plugins/edge-instagram-feed/lib/edgtf-instagram-api.php on line 245

Omdiskuteret kampagnebillede // Er det for meget?

4D46A413505603008AFCD8D98E1C7152

Kig godt på overstående billede. Hvad er Jeres første tanke? Min første tanke var at jeg fandt det vulgært og ikke specielt flatterende. Dette er et kampagnebillede for det supermoderne undertøjsmærke Calvin Klein. Kampagnebilledet er kommet i strid modvind og er bla. beskyldt for at opfodrer til sexchikane af kvinder – en kendt måde at chikanerer er nemlig at fotograferer op under kvinders kjoler eller nederdele. Nogle mener endda at modellens unge udseende kunne give associationer til pædofili.

Personligt giver billedet ikke mig associationer til pædofili og jeg er også rimelig overbevist om at teamet bag Calvin Kleins kampagnebilleder ikke har ville give pædofili-associationer (det sælger vel ikke ligefrem tøj?) Men jeg kan godt forstå at det kan føles som en måde at bagatelliserer sexchikane.

Ydere desto mere synes jeg slet ikke at billedet er flot. Jovist det er provokerende, men hvis jeg skal købe undertøj vil jeg ikke have en provokerende reklame, men en smuk reklame. Jeg vil ikke gå med et stykke undertøj som har været vist i sådan en sammenhæng.

Hvad synes I om kampagnebilledet?
Jeg kunne helt vildt godt tænke mig at høre jeres mening. Ingen meninger er rigtige eller forkerte og det er helt i orden hvis I ikke er enige med mig, men kunne være sjovt at høre.
xx Whitta

alberte whitta fashion blog

Comments: 6

  • Soph 15. maj 201611:40

    Helt enig!
    Synes også at fokuset er mere på det seksuelle udtryk fremfor produktet (som jo er formålet med kampagner).
    Jeg synes de burde have lavet et langt mere flatterende billede

  • Anna-Sophie Lund Johnsen 15. maj 201615:41

    Jeg føler mig personligt overhovedet ikke provokeret eller på nogen måde udstillet som kvinde ved at se på det billede. Men nu skal der også virkelig meget til at provokerer eller forarge mig, da jeg generelt ik er særlig blufærdig.
    – Men derfor kan jeg godt se problematikken omkring at det kan være blufærdighedskrænkende. Jeg synes nu at gå så langt som at kalde det pædofilt er en grov og skammelig overdrivelse, som jeg synes man bør aflive med det samme, og siger mere om hvor forkert og forvrænget en opfattelse vi har af verdenen og samfundet!

    Men når det så er sagt, så synes jeg at man skal passe på med at kalde billeder “forkerte”, da fotografier ligesom alle andre typer af afbildninger er kunst og dermed subjektivt. Det handler om hvad kunstneren bag gerne vil vise og fortælle kontra hvordan seeren opfatter billedet, og dette er to helt forskellige verdener der ikke har det store med hinanden at gøre. “Desværre” er det for det meste seeren der sidder med magten og kan fortælle hvorvidt værket er forkert eller dårligt, og det synes jeg oprigtigt er synd, da seere er meget hurtige til at komme med en forhastet og enøjet konklusion, uden at ha brugt andre synsvinkler eller perspektiver. Bevares, det gør jeg også selv, og det gør vi alle og har altid gjort.
    – Men når alt kommer til alt, så er det også værker som forårsager disse reaktioner der kommer til at gå over i historien som betydningsfulde værker. Og det er netop fordi værket fortolker tiden og skaber noget provokation – som altid har gået hånd i hånd med vores samfund – at det bliver husket; fordi det er samtidsfortolkende og måske endda kritiserende og frem for alt sætter tanker igang. Det er måske meget politisk i forhold til at det bare er en reklame, men mode og reklamebranchen er også politisk orienteret og når man ser på det i historien, så er det faktisk dét som har skabt stigende salgstal og efterspørgsel. Jeg kan fx tydeligt huske Diesel-reklamerne af en ung teenage pige, der flasher brystet til et overvågningskamera på en stige iført sine Diesel-jeans fra start 10’erne, men kan knap nok huske Triumf’s undertøjskampagne sidste efterår. Og det er fordi at Diesel’s reklame var frisk, vovet, kontroversiel og forargende. Og mit 15årige jeg tænkte ikke ét sekund at jeg ville gøre det samme som modellen, men derimod at det da var et fedt billede som skildrede ungdommen som den er, og ikke viste et poleret glansbilleder af hvad folk ville ønske vi var. Jeg ku sagtens skelne tingene, og det ved jeg andre også kan. Derfor synes jeg nu ikke at dette opfordrer til sexchikane, for størstdelen af mennesker, der ser dette, ved godt at det kun er en reklame der er ment til at provokerer og sælge, og ikke til at opfordre mænd til at fotograferer op under skørterne på kvinder. Og de mennesker der endelig gør det, havde nok gjort det alligevel, uden denne reklame.

    Jeg synes dermed at det er en frisk reklame og faktisk et ret godt billede, der fortolker samtiden og det erotiske i at være sig selv og ikke prøve at ligne en stereotyp undertøjsmodel. Jeg ville da gerne have haft, at modellen smilte noget mere så hun så mere sprudlende og naturlig ud, da jeg finder hendes ansigtsmimik lidt død, hvilket jeg synes er synd for billedet og det satement der gøres, men ud over det, synes jeg at det er en reklame der fortolker samtiden på en interessant måde og viser at kvinder ikke behøver at være så polerede og mystiske, men også har en erotisk og ærlig side. Vinklen kan man jo om noget som helst kalde ærlig og nøgen, da den viser kvinden fra den vinkel, hvor hun absolut ik kan sætte en facade op. Og nu når jeg skriver det, tror jeg faktisk at det er dét som skræmmer og chokerer rigtig mange (kvinder hovedsagligt); fordi det er så ærligt og nøgent og absolut uden censur. Og det vil jeg faktisk sige jeg er fan af, da det måske kan fjerne lidt af det tabu der ligger omkring at tale om kvindekønnet.

    – Anna-Sophie 🙂

      • Anna-Sophie Lund Johnsen 16. maj 201615:27

        Det er jo lige præcis det, hvilket jo er super fedt, da det gir plads til mangfoldighed på markedet og et bredt udvalg for målgrupperne. Hvad den ene ikke kan lide, kan den anden lide og vise versa. Og det er jo med til at gøre os forskellige og gud ske tak og lov for det, da forskellighed er hvad vort samfund har brug for 🙂

        Og mange tak, også et super godt indlæg! Er stor fan af at du tør smide sådanne meningsdannende indlæg ud. Det er der mange der ikke gør, hvilket jeg synes er synd, for det lægger virkelig op til debat og inviterer læserne endnu mere ind i universet, og det er fantastisk dejligt, at man nærmest også kan have et talerør derigennem, hvis man ikke selv har midlerne til det 🙂

        – Anna-Sophie

  • Line 16. maj 201622:15

    Reklamen provokere eller støder mig ikke eller gør så jeg syntes at kvinder bliver krænket, men når det så er sagt så ville jeg aldrig selv stille op til sådan et billede og der får mig heller ikke overhovedet til st ville købe deres undertøj, men reklame og billeder er subjektive og der er også stor forskel på hvad man ønsker af aktivitet med en reklame og jeg tror at hensende med den reklame har været at skabe netop opmærksomhed og provokation og jeg må indrømme jeg kigger da en ekstra gang og tænker hvad er det for en reklame.

Leave a Comment