Lad os snakke om // Mit forhold til sponsorerede indlæg

tumblr_ojhz717pgp1r19cyzo1_1280

Lad os snakke om… Vi kender vidst alle de bloggere som laver sponsorerede indlæg og instagramposts flere gange om ugen. Jeg har stor forståelse for bloggere som er afhængig af blogindtjening og jeg kan sagtens forstå at man sommetider må strække lidt i sine egne principper for at få smør på brødet, men jeg tænker at jeg ikke kan være den eneste, som ofte mistænker nogle bloggere for at takke ja til nogle kampagner, som de ikke helt kan stå inde for.
Jeg har som sagt forståelse for at man skal tjene penge – især hvis man lever af bloggen fuldtid, men som blogger må man altså også værne om sin troværdighed, og når en modeblogger begynder at reklamerer for smarte bærbare mobilopladere eller vaskemiddel, så bliver man automatisk også lidt usikker på resten af bloggerens indhold – og om deres ord om diverse produkter egentlig er sande.
Udover at jeg selv blogger, så er jeg også ivrig læser af andres blogs, og jeg kan selv få det virkelig øv-agtigt når man virkelig kan fornemme at et blogger ikke kan stå inde for deres sponsorerede indhold. For eksempel oplevede jeg for et stykke tid siden en af mine favorit bloggere, som reklamerede for noget tøj, som man på lang afstand kunne se, ikke var hendes stil. Når man har fulgt en blog i to-tre år, så kan man godt gennemskue sådan noget – og man står som blog-læser tilbage med en lidt øv-agtig-følelse. For man føler sig en lille smule ligegyldig i bloggerens øjne. At bloggeren reklamerer for noget, bloggeren ikke kan stå inde for, giver mig som blog-læser en følelse af at det er vigtigere for bloggeren at tjene penge, end at give mig en god oplevelse, eller et skidegodt tip.

Men nu vil jeg selvfølgelig ikke spille hellig. Jeg har lavet et par kampagner jeg fortryder. Et par kampagner som jeg tog imod, fordi jeg skulle ud og rejse, eller skulle betale tilbage på et lån. Men med tiden er jeg blevet mere bevidst om hvilken samarbejder jeg vil have. Enten skal produktet være et produkt jeg også ville anbefale uden at blive betalt, eller også skal kampagnen have en spændende vinkel. Som for eksempel da jeg ved juletid skulle lave et sponsoreret indlæg for LIDL, hvor jeg i indlægget skulle skrive noget om min jul.

Inden jeg begyndte at være mere picky med hvad jeg reklamerede for, tror jeg ikke at jeg forstod følelsen af at være en blog-læser. Jeg tænkte bare:” Jamen de  kan jo bare lade være med at følge min anbefaling, eller scrolle væk fra indlægget” – men idag er jeg begyndt at forstå at det handler om mere. Som læser vil man gerne blive værdsat af bloggeren. Jeg vil i hvertfald gerne være i troen om at mig og bloggeren har en særlig connection, igennem at jeg læser blogindlæggene, og hun/han skriver dem. Og hvis man så oplever at en blogger laver et utroværdigt sponsoreret indlæg, så føler man lidt at bloggeren svigter den særlige connection og gensidige respekt, og altså værdsætter pengene højere.

Nu blev indlægget meget langt, men jeg ville også blot fortælle mine tanker om dette, og selvfølgelig spille bolden over til jer! Hvad tænker I om dette emne?
xx Alberte

bloglovin follow1

alberte whitta fashion blog

Comments: 4

  • Freja Fokdal 2. maj 201711:07

    Jeg er meget enig! Det tog godt nok også mig noget tid at lære at manøvrere rundt i det. Jeg har også (i bagklogskabens klare lys) taget imod nogle kampagner, som jeg ikke burde. Heldigvis bliver man klogere 🙂

    Jeg synes nu også, at de fleste bloggere er virkelig gode til at vælge fra og til! Men der er jo altid nogen der værdsætter penge højere end troværdighed.. Dem om det 🙂

  • Amanda Bugge 2. maj 201722:02

    Godt skrevet og godt at sætte fokus på jeg er helt enig 😘

  • Maria 3. maj 201711:15

    Helt enig. Det handler meget om troværdighed.

Leave a Comment